Jak pomóc dziecku, które bywa często rozkojarzone i ma trudności ze skupieniem uwagi?
Jak zwiększyć efektywność jego nauki?
Zapraszamy do lektury artykułu o regularnych treningach koncentracji dla dzieci, które przynoszą wymierne rezultaty i korzyści.
Lampa – w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie bez niej naszą codzienność. Oświetla otoczenie. Pomaga nam odnaleźć w mroku to, czego akurat potrzebujemy. Niekiedy chcemy, by strumień światła był wąski, innym razem szeroki, decydujemy też o jego intensywności i długości świecenia. Nasza uwaga przypomina trochę ten przedmiot – jest lampą, której strumieniem światła możemy sami kierować, oświetlając to, co dla nas istotne. Czasami potrzebujemy, by w strumieniu naszej uwagi znalazł się jeden temat, czasem musimy zająć się kilkoma sprawami na raz.
Od nas w dużej mierze zależy, czy ćwicząc uwagę sprawimy, że stanie się ona użyteczną lampą, pomocną nawet przy długiej eksploatacji.
Udoskonalaniem uwagi zajmujemy się na Treningach Koncentracji i Twórczego Myślenia oraz Treningach Efektywnej Nauki w Centrum Rozwoju Osobowości „Inspiria”. Poruszając się po świecie animowanej przez doświadczonych prowadzących zabawy, zamieniamy się z dziećmi we wnikliwych detektywów tropiących istotne szczegóły . Czasem jest to np. kilka wyrazów ukrytych w słowie „czekolada”, innym razem odpamiętanie tego, czy Pan Kleks z eksponowanego przez 1 min. obrazka miał na sobie spodnie w kratę czy w… łaty? Stajemy się też ekspertami od produkcji perfum, rozróżniając z zamkniętymi oczami zapach cynamonu, goździków, pomarańczy i wanilii. Sprawnie działającej uwadze potrzebna jest też pewna dawka ruchu, więc gdy głowa się zmęczy, do zabawy dołączają ręce i nogi, a wtedy zamieniamy się najróżniejsze przedmioty, zwierzęce hybrydy i wymyślamy nowe sposoby poruszania. Ponieważ jednak nic tak nie inspiruje jak wzajemne słuchanie się, często siadamy w kręgu z piłeczką, która wędrując z rąk do rąk, zbiera nasze skoncentrowane i twórcze pomysły. I oto nagle okazuje się, że biały jest nie tylko śnieg ale i czarny kot, który właśnie tarzał się w mące albo nawet biały… walc. Tym, co nie jest zawsze łatwe, ale na pewno bardzo potrzebne, jest nauka współpracy – bo jak zbudować piękną, wysoką i stabilną wieżę, kiedy w grupie jest… 6 inżynierów i 6 koncepcji? Wszystko jest możliwe, choć często wymaga odrobiny wysiłku oraz szczypty pomocy dorosłego – i okazuje się, że gdzie budowniczych 6 tam… wieża prawie jak Eiffla!
Zapraszamy na nasze zajęcia. Ćwiczona regularnie koncentracja przyniesie korzyści naszym dzieciom nie tylko w szkole.
Treningi Koncentracji i Twórczego Myślenia
Centrum Rozwoju Osobowości „Inspiria” oraz Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka MUDI
www.mudi.edu.pl
Tel.: 511-262-115
Mocne strony Treningów wskazywane w ankietach ewaluacyjnych przez Rodziców:
„Lepiej się koncentruje przy odrabianiu lekcji, osiąga lepsze oceny. Poprawa samooceny syna - docenianie tego, co potrafi” (Mama 9-letniego Krzysia)
„Interesujące dla dziecka prowadzenie zajęć. Córka uwielbia te zajęcia, wraca z każdego z nich bardzo zadowolona i z niecierpliwością czeka na następne” (Mama 8-letniej Ani)
„Efektywniejsze uczenie się syna. Bardzo potrzebne zajęcia dla dzieci – szczególnie z problemami dysleksji, dysgrafii. Syn nabrał pewności siebie, uwierzył w siebie” (Mama 13-letniego Kuby)
„Kreatywne myślenie, doskonała zabawa” (Tata 10-letniego Mateusza)
„Większa wiara w siebie córki” (Mama 12-letniej Ani)
„Większa samodzielność w nauce, większa odpowiedzialność.” (Mama 13-letniego Wiktora)
„Mała grupa i różnorodność tematów. Syn sprawniej się uczy i odrabia zadania domowe.” (Mama 11-letniego Mikołaja)
„Rozwój twórczego myślenia, wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie, współpraca w zespole rówieśników, przestrzeganie ustalonych norm” (Mama 8-letniego Przemka)
„Karol z większą łatwością koncentruje się na tym, co czyta i co w danej chwili robi, co przyspieszyło czas odrabiania zadań domowych. Lepsze oceny w szkole” (Mama 11-letniego Karola)
„Mała grupa, indywidualne podejście do dziecka, rozwój kreatywności, dostarczanie nowej wiedzy” (Mama 7-letniej Mai)
„Dawid przez to, że jest bystry na zajęciach szkolnych często się nudzi. Trening daje mu aktywność i inne sposoby poznawania i doświadczania niż tradycyjna szkoła. Po zajęciach jest zadowolony i zainspirowany” (Tata 7-letniego Dawida)
„Lepsze znalezienie się w grupie i wzmocnienie dyscypliny” (Tata 9-letniego Kacpra)
„Większa chęć do pracy w grupie” (Mama 9-letniej Weroniki)
Autor: Karolina Kotula, psycholog, trener, psychoterapeutka,
Centrum Rozwoju Osobowości „Inspiria”