Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Od listopada 2008 r. pod numerem 116 111 działa ogólnopolski i całkowicie bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Telefon 116 111 służy młodzieży i dzieciom, które potrzebują wsparcia, pomocy, opieki i ochrony. Warto porozmawiać o swoich troskach, znaleźć wsparcie w trudnych sytuacjach. Dzięki rozmowie z drugim człowiekiem często łatwiej jest znaleźć rozwiązanie nawet największych problemów.

Wsparcie dla dzieci i młodzieży

Codziennie od 12:00 do 22:00 grupa przeszkolonych konsultantów odbiera setki telefonów od dzieci potrzebujących wsparcia, opieki i ochrony. W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia osób, które zadzwoniły pod numer 116 111, konsultanci podejmują interdyscyplinarne interwencje, mające na celu przywrócenie dzieciom i młodzieży poczucia bezpieczeństwa oraz im zapewnienie niezbędnej pomocy. Przez lata działania Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pomógł potrzebującym wsparcia nastolatkom i dzieciom wiele tysięcy razy.

Dzwoniąc na telefon zaufania dzieci usłyszą życzliwy głos dorosłych, którzy wysłuchają, porozmawiają, a jeśli jest potrzeba uruchomią działania interwencyjne.

- Telefon 116 111 przez lata działania bardzo się zmienił. Powiększyliśmy zespół, liczbę stanowisk konsultanckich, poszerzyliśmy zakres działania. Pojawiają się też nowe problemy i zagrożenia, przede wszystkim te związane z technologiami: seksting, grooming, uzależnienie od komputera, komórki czy tabletu. – mówi Lucyna Kicińska z Fundacji Dzieci Niczyje. 

Najczęściej ze 116 111 kontaktują się młodzi ludzie potrzebujący wsparcia w rozwiązaniu problemów w relacjach z najbliższymi czy rówieśnikami.

Co 7. młody człowiek kontaktujący się z Telefonem Zaufania 116 111 zgłasza problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Często tylko z konsultantami mają odwagę rozmawiać o depresji, myślach i próbach samobójczych, zaburzeniach odżywiania czy samookaleczeniach. Dzwoniący szukają także odpowiedzi na pytania związane z seksualnością i dojrzewaniem, pytają o zmiany, które zachodzą w ciele, po czym poznać, że to już czas na pierwszy raz, a także o to co zrobić, gdy ktoś zachowuje się w stosunku do nich niestosownie lub namawia do zrobienia czegoś, na co nie mają ochoty.

Co dziesiąta osoba kontaktująca się ze 116 111 szuka pomocy w związku z doświadczaniem krzywdzenia: przemocy fizycznej, emocjonalnej, zaniedbania czy wykorzystywania seksualnego.

- Młodzi ludzie nie zawsze mają gotowość, żeby zwierzać się ze swoich kłopotów rodzicom czy rówieśnikom, a z problemami naprawdę trudno jest im radzić sobie w pojedynkę - mówi Kicińska. -  Dlatego tak ważne jest, żeby dzieci i młodzież wiedziały, że jest miejsce, do którego mogą zwrócić się o pomoc i porozmawiać o swoich problemach – bezpłatnie i anonimowo.

Uzupełnieniem oferty pomocy telefonicznej jest strona internetowa www.116111.pl, poprzez którą młode osoby mogą wysłać do konsultantów 116 111 wiadomość oraz skorzystać z bogatej bazy wiedzy.

Od jesieni 2015 roku Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 działa dzięki wsparciu nowego partnera technologicznego - firmy Orange Polska. Telefon 116 111 prowadzony jest przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych.

Telefony zaufania dla dzieci i młodzieży pod numerem 116 111 powstają w całej Europie zgodnie z decyzją KE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na 116 na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym (2007/116/WE). Polska jest piątym krajem UE, w którym pod europejskim numerem 116 111 dzieci i młodzież uzyskały pomoc i wsparcie. Stało się tak dzięki współpracy Fundacji Dzieci Niczyje z firmą Polkomtel SA, operatorem sieci PLUS, która jest partnerem technologicznym linii 116 111 w Polsce.

Od 2018 roku, dzięki zaangażowaniu Kulczyk Foundation i Fundacja Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski, 116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży wydłuży swoje działanie do godziny 2:00 w nocy.

Źródło: 
http://fdn.pl/pl
www.116111.pl